VW-topchef kendte til snydesoftware forud for Dieselgate

VW-koncernens øverste chef Herbert Diess deltog i et møde, hvor det blev diskuteret, hvordan man kunne snyde de amerikanske kontrolmyndigheder.

 VW’s nuværende øverste chef Herbert Diess kendte angiveligt til VW’s svindel med computerprogrammerne i bilgigantens dieselmodeller, lang tid før det blev afsløret af de amerikanske myndigheder.

Det skriver det tyske magasin Der Spiegel, som har historien fra det britiske nyhedsbureau Reuters.

176 milliarder kroner
Ifølge Reuters er et afgørende spørgsmål om VW informerede sine investorer i tide om skandalens omfang? En skandale, som skulle have kostet den tyske bilgigant mere end 176 milliarder kroner.

De amerikanske myndigheder afslørede den gigantiske svindelaffære den 18. september 2015.

En efterforskning af Volkswagens øverste ledelse, som hidtil har afvist at have gjort noget ulovligt, er ifølge Reuters indledt af anklagemyndigheden i Braunschweig, tæt på VW's hovedkontor.

Vi har ikke gjort noget
VW gentog lørdag til Der Spiegel, at ledelsen ikke havde brudt reglerne om oplysningskrav, og at man havde besluttet ikke at oplyse investorerne på et tidligere tidspunkt, fordi strafudmålingen og efterfølgende uddeling af bøder endnu var uklart.

Under skandalen - også kendt som 'dieselgate' - bestred Herbert Diess posten som markedsdirektør i VW. Han skulle have deltaget i et møde den 27. juli 2015, hvor VW's ingeniører og topledelse diskuterede, hvordan det kunne lade sig gøre at undgå, at de amerikanske myndigheder forbød VW’s biler på de amerikanske veje, fordi de forurenede for meget.

Vi har gjort noget
På et senere tidspunkt erkendte Volkswagen, at man havde fiflet med bilernes computerprogrammer. En specialudviklet software fik bilerne til at udlede færre skadelige stoffer de såkaldte NOx’er, når de blev testet i de amerikanske laboratorier. Så snart bilerne kom ud at køre normalt, steg mængden af forurenende stoffer til ulovlige niveauer i forhold til den amerikanske lovgivning.

Skandalen nu kendt som Dieselgate kostede VW’s daværende koncernchef Martin Winterkorn jobbet.

Seneste nyheder
Service inden syn
03-03-2025

Hvis du vil være sikker på, at din bil går gennem syn uden anmærkninger, så book tid til et værkstedsbesøg – så er du på den sikre side.

Læs mere
Dæk kan blive for gamle
01-01-2025

Det er vigtigt at holde øje med alderen på bilens dæk. Har du et lavt kørselsforbrug, kan du risikere, at dækkene bliver for gamle, inden de er slidt ned. Dæk, der er for gamle, mister den elasticitet, der er nødvendig for at opretholde et ordentligt vejgreb. Gummiet stivner med alderen, og derfor kan bilen glide over asfalten ved kraftige opbremsninger.

Læs mere
Vinterdæk
19-11-2024

Din sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.

Læs mere