Det er som regel ulovligt at køre overfor gult lys
Blot hver anden kan svare rigtigt på, hvornår det er i orden at køre over for gult lys. Men det er problematisk, da manglende enighed om færdselsloven kan skabe farlige situationer på de danske veje.
Det tror danskerne om det gule lys
Hvornår må man køre over for gult i bil? |
|
Kun hvis jeg kan nå over inden det skifter til rødt |
10 % |
Hvis jeg når ind i lyskrydset, mens det er gult |
30 % |
Hvis det skaber en farlig situation, hvis jeg bremser |
51 % |
Hvis der er få eller ingen trafikanter i krydset |
1 % |
Man må aldrig køre over gult |
30 % |
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
I trafikken betyder gult lys stop, præcis som rødt lys gør det. Det er nemlig kun tilladt at køre over for gult, hvis det skaber en farlig situation, at man bremser.
- Vi ser desværre en del skader på både biler og personer, som skyldes trafikulykker i lyskryds. Derfor er det et problem, at der ikke er bred enighed om, hvordan man skal reagere, når lyset er gult. Det går hurtigt i trafikken, og der er ikke plads til, at vi tolker reglerne på forskellige måder, siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.
Det kan også være farligt at stoppe for gult
Undersøgelsen viser også, at hver tredje tror, at man aldrig må køre over for gult. Dette kan skabe ligeså farlige situationer, som hvis man kører over for gult, selvom man kan nå at bremse.
- Mange af de skader, vi ser, kommer fra såkaldte indhentningsulykker. Det vil sige situationer, hvor en eller flere trafikanter kører op bagi en forankørende bil, der bremser op. Derfor er det vigtigt, at reglerne bliver overholdt, og alle følger de samme regler, siger Henrik Sagild.
En farlig og egoistisk kørestil
Det kan påvirke trafikken i flere retninger, når bilister kører over for gult, selvom de burde have bremset.
- Det er et problem for alle i trafikken, både bilister, cyklister og fodgængere, når reglerne ikke bliver overholdt, og det kan være udtryk for en egoistisk kørestil, hvis man ikke stopper, når man skal. Det kan nemlig give farlige situationer og gøre det svært for andre trafikanter at komme ud af lyskrydset i tide, hvis eksempelvis modkørende ikke holder tilbage, når de skal, siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i oktober 2017 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere.
Det er vigtigt at holde øje med alderen på bilens dæk. Har du et lavt kørselsforbrug, kan du risikere, at dækkene bliver for gamle, inden de er slidt ned. Dæk, der er for gamle, mister den elasticitet, der er nødvendig for at opretholde et ordentligt vejgreb. Gummiet stivner med alderen, og derfor kan bilen glide over asfalten ved kraftige opbremsninger.
Læs mereDin sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.
Læs mereDet er ved at være tid til hjulskifte, så husk at bestille tid i god tid. Efteråret er i fuld gang, og snart skal sommerhjulene skiftes ud med vinterhjul.
Læs mere