Fire Audi-chefer tiltalt i dieselskandale

Det amerikanske justitsministerium anklager fire ledende medarbejdere i Audi for deres påståede roller i en storstilet svindelsag.

Sagen handler om, at Audi har snydt myndigheder og forbrugere med ulovlig software, der giver et alt for rosenrødt indtryk af bilernes udledning af skadelige udstødningsgasser.

Verdensomspændende svindel
En sag, der har nået et verdensomfattende omfang og ramt adskillige bilproducenter.

Anklagesagen blev indgivet i sidste uge i U.S. District Court i Detroit. En talsmand for retten sagde, at høringer i sagen endnu ikke er blevet fastlagt.

Anklaget er de tyske statsborgere Richard Bauder, tidligere leder af Audis afdeling for udvikling af dieselmotorer, Axel Eiser, tidligere leder af Audis motorudviklings-afdeling, Stefan Knirsch og Carsten Nagel, leder af Audis motorregistrering. Knirsch stoppede som Audis chef for teknisk udvikling i 2016.

Snydesoftware
Mere præcist skal de fire have været med til at designe og siden godkende fem Audi-modeller og en enkelt Volkswagen med den samme dieselmotor på 3,0 liter: Audi Q5 og Q7, der blev bygget fra 2009 til 2015, Audi A6, A7 og A8L bygget mellem 2014 og 2015 og endelig Volkswagen Touareg fra 2009 til 2015.

Under arbejdet med at designe dieselmotoren har de fire chefer ifølge anklagemyndigheden været direkte ansvarlige for at installere den snydesoftware, som senere blev opdaget.

Det skriver flere internationale medier, heriblandt Automotive News. Den amerikanske avis Detroit News skriver, at hver enkelt tiltale kan give op til 20 års fængsel i USA.

Den første bandit
Den verdensomfattende snydesag tog sin begyndelse helt tilbage i 2015, da amerikanske myndigheder som de første afslørede, at Volkswagen havde installeret snydesoftware i hundredtusinder af sine biler.

Softwaren betød, at når bilernes forureningsniveau blev testet i et laboratorium, gav det et langt mere fordelagtigt billede af udledningen af skadelige stoffer, end når bilerne bevægede sig ude i den virkelige verden.

 

Seneste nyheder
Service inden syn
03-03-2025

Hvis du vil være sikker på, at din bil går gennem syn uden anmærkninger, så book tid til et værkstedsbesøg – så er du på den sikre side.

Læs mere
Dæk kan blive for gamle
01-01-2025

Det er vigtigt at holde øje med alderen på bilens dæk. Har du et lavt kørselsforbrug, kan du risikere, at dækkene bliver for gamle, inden de er slidt ned. Dæk, der er for gamle, mister den elasticitet, der er nødvendig for at opretholde et ordentligt vejgreb. Gummiet stivner med alderen, og derfor kan bilen glide over asfalten ved kraftige opbremsninger.

Læs mere
Vinterdæk
19-11-2024

Din sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.

Læs mere