Smarthjul justerer selv dæktryk og fælgbredde

Fremtidens dæk opfatter om underlaget er asfalt, sne, vand eller sand og justerer automatisk dæktryk og fælgbredde efter forholdene.

Inden for de næste fire år forventer dækproducenten Continental at være klar med et nyt opfindsomt koncept. Et hjul, der tilpasser både fælgens bredde og lufttrykket til underlagets beskaffenhed.

ContiSense har styr på dæk og vej
Der er tale om to sammenhængende teknologier. ContiSense omfatter sensorer og et elektrisk ledende gummilag i selve dækket, som kan måle dæktrykket. Nutidens dæktryks-monitor TPMS måler ikke dæktryk, men slår kun alarm, hvis der sker noget drastisk med dæktrykket.

Herudover Holder ContiSense styr på dækkets og vejens temperatur, graden af fugtighed (sne, regn eller is) og dækmønstrets dybde. Alt transmitteres trådløst til instrumentbrættet, hvilket i øjeblikket er lig med en Bluetooth-udstyret mobiltelefon. Senere bliver mobiltelefonen afløst af en enhed indbygget i bilens infotainment-/sikkerhedssystem.

ContiAdapt ændrer tryk og bredde
ContiAdapt hedder den anden teknologi. Denne tager sig af øge eller mindske dæktryk samt bredden på fælgene løbende i takt med, at vejforholdene ændrer sig. Idéen med det er at ændre kontaktfladen. Altså den del af dækket, på størrelse med en knyttet hånd, der rører vejbanen.

Selv meget brede dæk har stort set den samme kontaktflade (ved samme dæktryk) som standardstørrelse dæk. Dækket bliver udstyret med tre slidbaner rettet mod kørsel på henholdsvis våd, glat, ujævn eller tør vej. De forskellige slidbaner fremhæves mere eller mindre ved en kombination af dæktryk og fælgbredde.

Indbygget kompressor
Højere dæktryk giver en mindre (smallere) kontaktflade og vil være det mest effektive, når der køres hurtigt på lige, tørre veje.

Er vejen glat reduceres dæktrykket og en anden slidbane træder frem. Ændres underlaget til dyb sne eller egentlig offroad på eksempelvis en sandstrand sænkes dæktrykket til mindre end én bar (14,7 psi). Når bilen er tilbage på en normal vej pumper dækket sig op ved hjælp af mikrokompressorer indbygget i hjulet.

Denne fremtidsteknologi vil klart koste mere end en traditionel hjul-/dæk-løsning, og jo mere teknologi, der er, jo mere kan der selvklart gå i stykker. Men alt andet lige vil Continentals kommende hjul-koncept være et skridt fremad mod højere sikkerhed og mindre dækslid. I hvert fald i teorien.

Seneste nyheder
Dæk kan blive for gamle
01-01-2025

Det er vigtigt at holde øje med alderen på bilens dæk. Har du et lavt kørselsforbrug, kan du risikere, at dækkene bliver for gamle, inden de er slidt ned. Dæk, der er for gamle, mister den elasticitet, der er nødvendig for at opretholde et ordentligt vejgreb. Gummiet stivner med alderen, og derfor kan bilen glide over asfalten ved kraftige opbremsninger.

Læs mere
Vinterdæk
19-11-2024

Din sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.

Læs mere
Bestil tid til hjulskifte
26-09-2024

Det er ved at være tid til hjulskifte, så husk at bestille tid i god tid. Efteråret er i fuld gang, og snart skal sommerhjulene skiftes ud med vinterhjul.

Læs mere