EU-forventninger til salg af elbiler er totalt urealistiske

EU-Kommissionen har helt og aldeles urealistiske forventninger til, hvordan markedet udvikler sig, når det gælder salget af eldrevne biler. Det mener i hvert fald de europæiske bilproducenters forening ACEA.

Kommissionen lægger op til at vedtage et mål for salg af eldrevne biler (EV) på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030. For at sætte dette tal i perspektiv så udgjorde salget af elbiler i EU kun 0,7 procent af det samlede bilsalg i 2017 ifølge ACEA.

Angiveligt er det ikke bare Kommissionen, men mange "indflydelsesrige beslutningstagere", som tror på, at salget af eldrevne biler i EU stiger fra 0,7 procent i 2017 til 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030.

Inden længe skal Europarlamentet stemme om EU-Kommissionens forslag til fremtidige (efter 2020) mål for udledning af CO2. Men Kommissionen skal have for øje, at de opstillede forventninger til salg af eldrevne biler er totalt urealistiske, mener bilproducenterne.

- EU-Parlamentet må ikke glemme, at markedet er drevet af kunderne. En overgang til elbiler vil simpelthen ikke ske med mindre forbrugerne får tilbudt biler, der er til at betale (underforstået, at det er de ikke i dag, red.), udtaler Erik Jonnaert, generalsekretær for de europæiske bilproducenters forening ACEA.

Fra 0,7 til 30 procent på 12 år
EU-Kommissionen har foreslået et mål for salg af rene elbiler på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030. For at sætte dette tal i perspektiv så udgjorde salget af elbiler i EU ifølge ACEA kun 0,7 procent af det samlede bilsalg i 2017.

- Det bekymrer os, at nogle beslutningstagere har fuldstændig urealistiske forventninger til, hvor hurtigt markedet for elbiler udvikler sig, siger Jonnaert.

Med de udstukne mål skal andelen af elbiler stige fra mindre end én procent i dag til 30 procent på mindre end 12 år. I øvrigt foreslår Europa-Parlamentet ifølge ACEA et endnu mere aggressivt mål end 

Kommissionen. Parlamentet mener, at andelen af elbiler skal nå 50 procent i 2030.

Stor forskel fra nord til syd 

Illustrationen viser en stor forskel mellem Centraleuropa og Vesteuropa, når det gælder salget af eldrevne biler, men også en tydelig forskel mellem Syd- og Nordeuropa. Kun lande med et bruttonational-produkt på mere end 261.000 kroner pr. capita har en andel af elbiler på mere end 1,8 procent ifølge ACEA’s undersøgelse. 

Hvis lige knap hver tredje bil (30%), der sælges i EU i 2030, skal være eldrevet, som EU-Kommissionen ifølge ACEA har som mål. Så skal ikke mindre end halvdelen af alle nye biler solgt i Vesteuropa i de kommende år være eldrevne, hævder ACEA. Og det er ganske rigtigt urealistisk - selv i det rige Nordeuropa.

Seneste nyheder
Husk at booke tid til hjulskifte i god tid!
03-04-2024

Når foråret banker på døren med en kraftigere sol og højere temperaturer, er det tid til at få somme…

Læs mere
Vi servicerer også fabriksnye biler
27-02-2024

Har du købt ny bil med fabriksgaranti, så kan du fortsat benytte dit velkendte værksted til service.…

Læs mere
Husk at tænde din baglygter!
12-01-2024

En tur gennem vejnettet i vinterhalvåret afslører, at mange enten ikke husker at tænde baglygterne,…

Læs mere